Waarom sport? - Reisverslag uit Cuijk, Nederland van Laura Kinkelder - WaarBenJij.nu Waarom sport? - Reisverslag uit Cuijk, Nederland van Laura Kinkelder - WaarBenJij.nu

Waarom sport?

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Laura

09 Juni 2009 | Nederland, Cuijk

Komende zomer, van 9 juli tot en met 3 augustus, ga ik met 13 andere jongeren sportlessen geven in Zuid Afrika. Sport is al jaren een ondergeschoven kindje bij ontwikkelingssamenwerking. Organisaties denken vaak meer te kunnen bereiken met waterputten en schooltjes, terwijl sport hele goede dingen kan betekenen voor de ontwikkeling een land.

De laatste jaren wordt sport steeds meer betrokken bij ontwikkelingssamenwerking. Vooral bekende voetballers, zoals Nwanko Kanu van Ajax, uit Afrika richten organisaties op om sport in Afrika te promoten. De jonge talentvolle Afrikanen krijgen steeds vaker hun club mee. Onder het motto van maatschappelijk verantwoord ondernemen werken steeds meer grote clubs samen met hulporganisaties.

Met de Olympische spelen steunen we de Nederlandse sporters en als een van hen een medaille wint, hebben we eigenlijk allemaal gewonnen. Wij, Nederland, hebben gewonnen en eventjes zijn we een volk dat trots is op haar prestaties. Een glansrijke overwinning zorgt voor een opleving in de sport en voor zelfvertrouwen. Ditzelfde gebeurt ook in Afrika. Vrouwenemancipatie heeft profijt van een vrouwenteam. Haar overwinningen geven vrouwen perspectief, doorzettingsvermogen en structuur.

Net als in Nederland zijn in Afrikaanse landen sporters echte rolmodellen. Sporters kunnen taboes doorbreken en hoop en vertrouwen geven aan de bevolking. Op deze manier krijgen jongeren hoop voor de toekomst en kunnen problemen als aids worden aangepakt.

Sport doet vele goede dingen en krijgt soms zelfs meer voor elkaar dan politici en vredesconferenties. In Liberia, een land met burgeroorlog, konden soldaten zich door sport achter 1 doel scharen. Elke keer als het nationale team speelde, zwegen de geweren. Als we echt iets willen betekenen voor Afrika moeten we de rol van sport zeker niet onderschatten.

Voor meer informatie over sport en ontwikkelingssamenwerking kunt u kijken op www.scorefoundation.nl en www.scoreninzuidafrika.nl

• 09 Juni 2009 - 12:31

Evi Neijssen:

Hej laura,
    Leuk dat je ook waarbenik.nu hebt. Kom je vanavond ook naar info avond? anders zie ik je vrijdag bij de kennismakingsborrel!

Kuz Evi

• 14 Juni 2009 - 12:35

Nick:

hoi ik wens je heel veel suc 6! succes met het werven van sponsors!

je broer nick x