24, 25 september: Prekestolen en Stavanger - Reisverslag uit Kristiansand, Noorwegen van Laura Kinkelder - WaarBenJij.nu 24, 25 september: Prekestolen en Stavanger - Reisverslag uit Kristiansand, Noorwegen van Laura Kinkelder - WaarBenJij.nu

24, 25 september: Prekestolen en Stavanger

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Laura

26 September 2011 | Noorwegen, Kristiansand

Tijdens mijn verblijf aan de universiteit van Agder zorgt de ESN voor activiteiten voor de buitenlandse studenten. Een van de grootste toeristische trekpleisters is de Prekestolen, een ontzettend groot natuurgebied met een hele grote berg. Dit weekend gaan we met een grote groep daarnaar toe.

Al om 7.15 uur werden we verwacht bij de universiteit voor de urenlange busreis naar Prekestolen. Zoals altijd komt er iemand niet opdagen waardoor we een half uur later vertrokken. De reis naar Prekestolen duurde ruim 4 uur die door bijna iedereen slapend werd doorgebracht.

Om half 2 konden we eindelijk aan onze beklimming van de Prekestolen beginnen. Van te voren waren we al gewaarschuwd dat dit een lange zware toch ging worden en na 10 minuten vond ik het eigenlijk wel prima. De tocht begon dan ook heel steil en overal lagen rotsen. Die rotsen waren echt jammer. Hierdoor keek je de hele tijd naar beneden om niet te vallen, waardoor je minder van het uitzicht kon genieten. De omgeving en het uitzicht vanaf de berg was dan ook prachtig.

Na ruim een uur en drie kwartier kwamen we aan op de top van de berg. Iedereen was helemaal kapot van deze lange tocht. We bevonden ons op ruim 800 meter hoogte en ik trok gauw mijn jas aan. Nu we niet meer liepen, was het erg koud geworden. Hier konden veel foto's worden gemaakt, maar sommigen gingen wel erg ver. Er werd over de rand van de rots gehangen om een zo cool mogelijke foto te maken. Ik was erg bang dat we met minder terug zouden gaan dan we gekomen waren.

Helaas moesten we ook weer naar beneden. Je zou denken dat dit makkelijk is, maar toch kreeg ik het voor elkaar om een gigantisch val te maken. Ik kwam languit op de stenen te liggen met een regenboog knie en een gekneusde enkel tot gevolg. Dat lukt alleen mij. Een geluk, het was op de terugweg en al over de helft.

's Avonds zouden we verblijven in een hotel in Stavanger, een grote stad vol met olie. Samen met Nadia en Veronique zat ik op een prachtige kamer met een gigantische douche. Het bed lag ook veel beter dan het bed in mijn kamer van SiA. Ik heb echt heerlijk geslapen.

De volgende ochtend was er ook een zeer verzorgd ontbijt in het hotel met zalm en roerbakei en nog veel meer lekkers. Hoewel er op zondag echt niets te doen is in Stavanger hebben we toch nog wat kunnen zien van de stad voordat we weggingen.

Om 7 uur was het tijd om met de trein terug te keren naar Kristiansand. In Noorwegen krijgt iedereen een zitplaats toegewezen, waardoor het even duurde voordat iedereen goed en wel zat. Sommigen dachten dat ze nog naar buiten konden kijken om te genieten van het landschap, maar ze waren vergeten dat het in Noorwegen al om 8 uur donker is. Om 11 uur kwamen we eindelijk aan in Kristiansand. Het is alleen jammer dat ik de volgende dag weer vroeg op moest.

  • 26 September 2011 - 21:03

    Piet En Anita:

    Anita heeft een nieuwe baan, gemeentesecr. van Mook!........
    en ik krijg een nieuwe auto.........!

    Veel plezier en let goed op jezelf.

    Piet Smits.

  • 27 September 2011 - 05:58

    Ome Marijn :

    dan zul je ook wel veel spierpijn gehad hebben maar dat hoor ik wel als je thuis bent gr.ome marijn

  • 01 Oktober 2011 - 17:47

    Nicole:

    hey laura

    alles goed?
    thanx voor je kaartje echt super leuk om van je te horen.
    hoe gaat het met je cursus noors?
    ik heb een hele zonnige vakantie gehad in griekenland en heb daar erg genoten.
    wanneer komen je ouders en broertjes jouw kant op?
    groetjes nicole

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Noorwegen, Kristiansand

Universitet i Agder

Recente Reisverslagen:

25 November 2011

24 november: Beat nite

16 November 2011

Week 46: tentamens, winter, enz.

08 November 2011

Het geluid

06 November 2011

Week 44: Dutch Delight

31 Oktober 2011

Weekend met mamma en pappa
Laura

Actief sinds 08 Juni 2009
Verslag gelezen: 159
Totaal aantal bezoekers 67164

Voorgaande reizen:

28 Juli 2016 - 08 Augustus 2016

Sovjetuniereis

27 Juni 2015 - 12 Juli 2015

China lawschool

07 Juli 2013 - 19 Augustus 2013

California dreaming

11 Augustus 2011 - 30 November 2011

Universitet i Agder

09 Juli 2011 - 25 Juli 2011

Zomercursus in Cambridge

09 Juli 2009 - 03 Augustus 2009

Scoren in Zuid Afrika

Landen bezocht: