Ubuntu: I am because we are - Reisverslag uit Cuijk, Nederland van Laura Kinkelder - WaarBenJij.nu Ubuntu: I am because we are - Reisverslag uit Cuijk, Nederland van Laura Kinkelder - WaarBenJij.nu

Ubuntu: I am because we are

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Laura

10 Juni 2009 | Nederland, Cuijk

Een van de belangrijkste waarde van Afrika is ubuntu. In het Nederlands is het lastig om in 1 zin uit te leggen, maar in het Engels hebben ze er een heel mooi gezegde voor: I am because we are. Iedereen kan leren van elkaar en juist door elkaar ontstaat je persoonlijkheid. Zuid-Afrika heeft een grote gemeenschapszin waarin het leven en leren met elkaar erg belangrijk is. Het is dan ook belangrijk dat we bij een Afrikaans gezin leven. Tijdens ons verblijf leren niet alleen de bewoners van de sportlessen, maar leren ook wij van hun leven.

Dit is een van de dingen die SCORE ons gisterenavond heeft geleerd tijdens de informatiebijeenkomst. Voor vele van ons is dit de eerste keer dat we meegaan met een vrijwilligersreis. Daarnaast weten familie en vrienden ook niet precies wat ze moeten verwachten van deze reis. Mijn ouders wisten in eerste instantie ook niet precies wat ze moesten verwachten van mijn nieuwe plan.

SCORE wist gelukkig goed uit te leggen wat we konden verwachten en welk project wij gaan uitvoeren. In Zuid-Afrika heeft SCORE meerdere projecten lopen. Een van de projecten is The Local Cup of Heroes. De verschillende voetbalclubs strijden tegen elkaar om de beker. Het bijzondere is dat de teams niet alleen punten krijgen voor hun prestaties op het veld, maar ook voor hun prestaties daarbuiten. Je krijgt extra punten voor het helpen van je gemeenschap. Zo leren de jongeren door sport hun gemeenschap te helpen.

Het tweede project van SCORE is Living Sports. Binnen dit programma gaan wij aan de slag. We gaan op basisscholen sportlessen verzorgen. ’s Avonds kunnen er nog lessen gegeven worden aan de rest van de bewoners. Het goede aan dit project van SCORE is de duurzaamheid. De projecten zijn met de lokale bevolking die zich ook betrokken en verantwoordelijk voelen voor het slagen van het project. De activiteiten blijven doorgaan om de vooruitgang constant te houden. Daarnaast zoekt SCORE lokale partners om te helpen bij het voortbestaan van de projecten, zodat ze na verloop van tijd niet meer nodig zijn.

Bij de bijeenkomst werd al meteen duidelijk dat sommige dingen anders zijn dan we ons hadden voor gesteld. Het eerste probleem is de bagage, maximaal 10 kilo! Ik weet niet of me dat gaat lukken. Daarnaast dacht ik dat een community in Zuid-Afrika bestond uit een paar honderd mensen. Nu blijkt dat de aantallen kunnen oplopen tot 20 000. Al met al zijn mijn ouders en ikzelf veel wijzer geworden door de bijeenkomst. Dit weekend vindt het laatste onderdeel van de voorbereidingen in Nederland plaats en krijgen we allerlei workshops voor onze reis.

• 10 Juni 2009 - 22:41

Laura Senior:

Kinkel, wat leuk:D echt geweldig, mooie ervaring lijkt me dat!

• 12 Juni 2009 - 12:11

Fam. Smits Druten:

Beste Laura,

wat een spannend avontuur staat je te wachten. In ieder geval veel succes en plezier.

Wij(A+P+R) sponsoren je reis voorlopig met 3 maal 10 euro.

Piet Smits.