Dag 9, 17 juli: Welcome in Pride & Prejudice - Reisverslag uit Cambridge, Verenigd Koninkrijk van Laura Kinkelder - WaarBenJij.nu Dag 9, 17 juli: Welcome in Pride & Prejudice - Reisverslag uit Cambridge, Verenigd Koninkrijk van Laura Kinkelder - WaarBenJij.nu

Dag 9, 17 juli: Welcome in Pride & Prejudice

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Laura

18 Juli 2011 | Verenigd Koninkrijk, Cambridge

Ik ben niet alleen een fan van de Harry Potterboeken, maar ook van de boeken van Jane Austen en dan in het bijzonder Pride & Prejudice. Ook vandaag had ik een excursie en ging ik naar Burghley house. Een groot landhuis met prachtige kamers en verschillende tuinen. De reden waarom ik hierheen wilde, is dat dit huis werd gebruikt in de laatste film van Pride & Prejudice uit 2005 met Keira Knightley als Elizabeth Bennet.

In de film wordt het huis bewoond door Lady Catherine de Bourgh, de patrones van Mr. Collins en de tante van Mr. Darcy. Zij nodigt Mr. Collins en zijn gevolg een paar keer uit om langs te komen. Zo wordt de Bow Room gebruikt voor een diner dat Lady Catherine geeft en de Heaven Room voor een avond waar Elizabeth piano speelt voor Lady Catherine.

Om half 11 kwamen we aan bij het landhuis en begonnen we met een rondleiding. De kamers waren allemaal zo groot en prachtig. Elke kamer had wel 10 schilderijen van beroemde schilders uit die tijd. Helaas mochten we nergens foto's maken, zelfs niet van het uitzicht vanuit het raam waar Mr. Collins op complimenteerd. Ik wilde heel graag een van die foto's en jullie kennen me!

Na de rondleiding was het tijd voor de lunch. Hier ontmoette ik een paar studenten die deelnamen aan de kunstgeschiedenis zomerschool. Samen met hen ging ik door de verschillende tuinen wandelen. Een van de meiden heet Elspeth, wat natuurlijk erg lijkt op mijn moeders naam, Elsbeth.

Het landhuis heeft 2 aparte tuinen. Een tuin is een beeldentuin met abstracte kunst. Niet echt de kunst die je verwacht in een oud huis met zo'n lange geschiedenis. De andere tuin was The garden of surprise. Deze tuin stond vol met spiegels, watervallen, beelden van goden, grotten en heel veel meer. Dit was echt de ideale plek om heel veel foto's te maken.

Hierna hadden we nog heel veel tijd over en besloten we de giftshop in te duiken. Als pleister op de wond kocht ik twee kaarten met de Pride & Prejudice kamers erop. Ze verkochten erg veel spullen van Pride & Prejudice en met de verkoopster sprak ik een lange tijd over de film, het boek en hoe graag ik die foto's wilde. Volgens haar was er op een rustig moment als dit best wel iets te regelen met een van de portiers. En ze had gelijk.

Even later kwam ze terug met een portier die samen met mij naar de verschillende vertrekken ging. Eerst gingen we naar de Bow Room waar in de film werd gedineerd en mocht ik op de stoel van Judi Dench, als Lady Catherine de Bourgh, zitten. De portier nam voor mij de foto's. Dit was echt fantastisch. Wie kan er nou zeggen dat ze op dezelfde stoel hebben gezeten als Judi Dench in Pride & Prejudice? Echt helemaal te gek.

Terwijl ik foto's maakte van Mr. Collins uitzicht en de Heaven's room, de er echt hemels uitziet, vertelde de portier dat verschillende medewerkers en ook zijn vrouw gefigureerd hebben in verschillende scene's in de film. Het personeel van Lady Catherine de Bourgh is het echte personeel van Burghley house en in de scene in de kerk, waar Mr. Collins spreekt van intercourse in plaats van with the incourse of friendship. Zo kreeg ik uiteindelijk toch mijn zo gewilde foto's en zelfs meer dan ik had willen wensen. 's Avonds moest ik iedereen bijpraten over hoe geweldig Burghley house was geweest.

  • 19 Juli 2011 - 06:54

    Elsbeth:

    Hallo Laura, Daar had ik nou graag bij willen zijn!
    Super! De liefde voor dit soort dingen delen we samen immers.
    liefs mama

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Laura

Actief sinds 08 Juni 2009
Verslag gelezen: 205
Totaal aantal bezoekers 67242

Voorgaande reizen:

28 Juli 2016 - 08 Augustus 2016

Sovjetuniereis

27 Juni 2015 - 12 Juli 2015

China lawschool

07 Juli 2013 - 19 Augustus 2013

California dreaming

11 Augustus 2011 - 30 November 2011

Universitet i Agder

09 Juli 2011 - 25 Juli 2011

Zomercursus in Cambridge

09 Juli 2009 - 03 Augustus 2009

Scoren in Zuid Afrika

Landen bezocht: