18, 20, 21, 22 Augustus - Reisverslag uit Kristiansand, Noorwegen van Laura Kinkelder - WaarBenJij.nu 18, 20, 21, 22 Augustus - Reisverslag uit Kristiansand, Noorwegen van Laura Kinkelder - WaarBenJij.nu

18, 20, 21, 22 Augustus

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Laura

22 Augustus 2011 | Noorwegen, Kristiansand

18 augustus: In een rijtuigje

Vandaag had de universiteit een leuk uitje georganiseerd voor studenten. Een ritje door de stad met een toeristentreintje. Er waren maar weinig plekken dus moest je wel reserveren. De hele trein zat vol met uitwisselingsstudenten. Eigenlijk zag het er best stom uit. Op het treintje zat ook een gids, maar die had niet helemaal door dat we allemaal buitenlanders waren. Ze vertelde alles in het Noors. Af en toe vingen we iets op, maar wat er nu precies gezegd werd.

20 augustus: Jegersberg

Het is niet te geloven hoeveel natuur er is bij een grote stad als Kristiansand. Was er vorige week een wandeling op een eiland, vandaag zou er een wandeling worden georganiseerd in het Jegersberg bos naast de universiteit. Ik had Linda en Veronique overgehaald om mee te gaan. We dachten dat het een rustige wandeling zou worden, maar dat viel tegen. Continue berg op en berg af. Ik was ook nog zo stom geweest om enkel water en een banaan mee te nemen. De wandeling duurde ruim 2 uur, al was de omgeving wel prachtig. Na deze lange tocht stond er een leuke verrassing op ons te wachten. Er was een BBQ met hotdogs. Die hadden we ook wel verdiend na zo'n vermoeiende wandeling.

21 augustus: bootreis

Op zondag zou de universiteit een boottochtje organiseren. Helaas moest door de regen een andere boot geregeld worden, die veel kleiner was. Hoewel ik wel een kaartje had geregeld, was ik mijn plek niet zeker. Ruim op tijd liepen Veronique en ik naar de haven. Door de regen waar er veel minder studenten komen opdraven. De meesten die er waren, hadden ook geen paraplu bij zich en waren doorweekt!
De kust van Kristiansand was prachtig. Helaas waren de golven heel heftig, waardoor ik zeeziek werd. De reis duurde ruim 3 uur, maar het was zeker de moeite waard.

22 augustus: Nederlands voor dyslectici

Naast de gewone lessen heb ik me opgegeven voor een korte cursus basis Noors. Hoewel spreken en luisteren best lastige is om te begrijpen, is het schrift makkelijk te begrijpen. Soms lijkt het alsof ze letters zijn vergeten, toevoegen of een beetje verplaatsen. Ik was ook nog bijna te laat gekomen, want het brandalarm in ons gebouw ging voor de derde keer binnen een week af. Ik moet toegeven: het is een erg sociaal gebeuren. Je ziet iedereen die er woont weer en ook hen die je nog niet ontmoet hebt, maar het geluid is echt oorverdovend. We moeten echt een andere manier vinden om elkaar te spreken. Het wordt gewoon irritant. Mea culpa, het eerste brandalarm was wel van mij. Het blijkt dat je de deur van de slaapkamer moet dichtdoen, weet k veel.

• 23 Augustus 2011 - 06:05

Elma:

Maak maar veel foto's. We willen nog altijd een keer naar Noorwegen.
    altijd goed om de mooie plekken te weten.
    Geniet er van!
    groeten Elma

• 23 Augustus 2011 - 08:25

Eric :

Leuk om te lezen dat je het naar je zin hebt gr eric Sandra Mirthe Rens

• 23 Augustus 2011 - 09:22

Elsbeth:

Leuk dat je Noors gaat leren, zou ik ook wel willen doen.
    We zijn terug in Nederland maar het weer is hier wel heel triest. Scheelt de helft qua temperatuur met Side.
    We kijken uit naar ons tripje naar Noorwegen. Laat ons ook maar eens genieten van al het natuurschoon daar. liefs mams xxx

• 24 Augustus 2011 - 19:30

Oma:

Hoi Laura,

Wat mooi dat je een verslag maakt van je ervaringen in Noorwegen. Heb zojuist je verhaaltjes met veel plezier gelezen. Ben erg blij dat het goed met je gaat, maar mis je wel. Ik kom eens in de zoveel tijd bij jullie thuis op de computer lezen hoe je het maakt. Veel plezier.

Liefs Oma