Dag 4, 12 juli: Ceremonial Traditions in Cambridge - Reisverslag uit Cambridge, Verenigd Koninkrijk van Laura Kinkelder - WaarBenJij.nu Dag 4, 12 juli: Ceremonial Traditions in Cambridge - Reisverslag uit Cambridge, Verenigd Koninkrijk van Laura Kinkelder - WaarBenJij.nu

Dag 4, 12 juli: Ceremonial Traditions in Cambridge

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Laura

13 Juli 2011 | Verenigd Koninkrijk, Cambridge

Tijdens mijn verblijf in Cambridge wil ik graag naar de nieuwste en laatste Harry Potter-film. Via internet hebben we geprobeerd een groep te regelen, maar dat werd toch lastiger dan gedacht. Vanmiddag gingen we naar de Junior Combination Room, door ons omgedoopt tot Common Room want dat klinkt Harry Potteriger, om te kijken wat de mogelijkheden zijn. Met zijn vieren reserveerden we tickets voor de film om half 11. Dat wordt een latertje.

's Avonds was ons tweede Harry Pottermoment. In de colleges wordt er gegeten aan grote houten tafels die je doen denken aan de Harry Potter-films. Als voorgerecht hadden we vandaag pompoensoep, een gerecht dat J.K. Rowling ook graag serveert in de Harry Potterboeken.

Naast de twee keuzevakken en een gezamenlijk vak stond er vandaag ook een avondlezing op het programma. De lezing ging over de tradities in Cambridge. Het mooie aan Cambridge is de geschiedenis. Twee jaar geleden vierde Cambridge haar 800ste verjaardag. In deze 8 eeuwen zijn er veel tradities ontstaan en veranderd. Zo hebben alle rangen en functies binnen de universiteit hun eigen speciale kleding. Daarnaast wordt er nog veel Latijns gesproken, tijdens officiele ceremonies. Ook had de universiteit tot vorig jaar een Chancelor, HRH The Duke of Edinburgh, die elk jaar in een grote, bonte stoet naar The Senate House ging om het academisch jaar te openen, waarbij zijn mantel door iemand werd gedragen.

De tradities in Cambridge zagen er prachtig uit. Het is jammer dat we in Nederland zo weinig academische tradities hebben.